STATUT
TOWARZYSTWA PRZYJACIÓŁ JANOWCA NAD WISŁĄ
ROZDZIAŁ I.
Postanowienia ogólne
§ 1
- Stowarzyszenie nosi nazwę: „Towarzystwo Przyjaciół Janowca nad Wisłą” (zwane dalej „Towarzystwo”).
- Czas trwania Towarzystwa nie jest oznaczony.
§ 2
- Siedzibą Towarzystwa jest miejscowość Janowiec w powiecie puławskim województwa lubelskiego.
- Towarzystwo swoim działaniem obejmuje obszar Rzeczypospolitej Polskiej, kraje europejskie, USA i inne kraje.
- Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym celu działania.
§ 3
- Towarzystwo działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tj. Dz.U. z 2020 poz. 2261) oraz niniejszego Statutu.
- Towarzystwo podlega obowiązkowemu wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego i z dniem wpisu do rejestru nabywa osobowość prawną.
§ 4
- Towarzystwo jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
- Towarzystwo samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
- Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.
§ 5
- Towarzystwo ma prawo używania, zgodnie z wzorami ustalonymi przez Zarząd: pieczęci z napisem „Towarzystwo Przyjaciół Janowca nad Wisłą”, posiadania sztandaru, a także wydawania dla swoich członków legitymacji.
- Towarzystwo ma prawo ustanawiania i przyznawania wyróżnień, w tym medali, odznak honorowych i dyplomów osobom fizycznym, prawnym i instytucjom zasłużonym dla realizacji celów Towarzystwa.
- Towarzystwo ma prawo przyznawania osobom fizycznym tytułu honorowego: „Zasłużony dla TPJ”.
ROZDZIAŁ II.
Cele i formy działania Towarzystwa
§ 6
Celem Towarzystwa jest:
- Rozwijanie etyczno-moralnych zasad współżycia społecznego.
- Zwalczanie patologii społecznych poprzez oddziaływanie na postawy i zachowania obywateli a zwłaszcza nieletnich.
- Popieranie moralne osób szykanowanych za uzasadnioną krytykę.
- Popularyzowanie historii Janowca.
- Poznawanie i usystematyzowanie wiedzy na temat obrzędów ludowych, zwyczajów charakterystycznych dla Janowca i okolic.
- Zbieranie i przechowywanie dokumentów i materiałów związanych z przeszłością i teraźniejszością Janowca.
- Współdziałanie w organizacji życia kulturalnego i sportowego.
- Popularyzowanie i promowanie walorów turystycznych Janowca oraz miejscowych wyrobów rzemiosła ludowo – artystycznego i produktów przemysłowych.
- Kształtowanie wśród społeczeństwa właściwego stosunku do zabytków historii, miejsc pamięci narodowej i pomników przyrody oraz otaczania ich odpowiednią opieką i szacunkiem.
- Podejmowanie wysiłków w celu uczynienia ochrony środowiska naturalnego jednym z podstawowych obowiązków mieszkańców Janowca.
- Pozyskiwanie sponsorów i inwestorów, którzy chcieliby zainteresować się Janowcem.
- Kształtowanie przyjaznych postaw wobec ludzi innych kultur, religii i zachowań.
§ 7
Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
- Popularyzowanie folkloru nadwiślańskiego, organizowanie imprez artystycznych, festiwali, wystaw i konkursów oraz tworzenie miejscowych zespołów artystycznych i sportowych.
- Zebranie i usystematyzowanie wszystkich dotychczas opracowanych materiałów o Janowcu oraz dalsze kontynuowanie działalności wydawniczej w tym: folderów, pamiątek, pocztówek i informatorów o zaletach turystycznych Janowca.
- Zainteresowanie historią Janowca pracowników naukowych uczelni i placówek naukowych.
- Organizowanie popularnych prelekcji oraz spotkań (rozmów) przedstawicieli Towarzystwa, władz porządku publicznego, administracji państwowej i samorządowej na tematy interesujące mieszkańców Janowca.
- Podejmowanie działań umożliwiających zdobywanie środków finansowych na realizację zadań Towarzystwa.
- Oddziaływanie na przedsiębiorstwa i instytucje, aby podejmowały działalność inwestycyjną i handlową na terenie gminy Janowiec.
ROZDZIAŁ III.
§ 8
Członkowie Towarzystwa dzielą się na: zwyczajnych, wspierających i honorowych.
§ 9
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być obywatel Rzeczypospolitej Polskiej lub innego państwa, mieszkający w Polsce lub za granicą, mający pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiony praw publicznych.
- Małoletni może być członkiem Towarzystwa na warunkach określonych w art. 3 ustawy „Prawo o stowarzyszeniach”.
- Członkiem zwyczajnym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji, na podstawie uchwały Zarządu Stowarzyszenia podjętej w terminie 3 miesięcy od daty złożenia deklaracji.
§ 10
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna bez względu na jej miejsce zamieszkania w kraju lub za granicą, która na swój wniosek zostanie przyjęta do Towarzystwa i zadeklaruje materialne i społeczne poparcie dla realizacji jego celów. Członków wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd Towarzystwa.
- Członek wspierający ma obowiązek opłacania składki członkowskiej w zadeklarowanej przez siebie wysokości, przestrzegania Statutu oraz uchwał władz Towarzystwa.
§ 11
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna bez względu na jej miejsce zamieszkania, której za jej zgodą godność tę nada Walne Zebranie Towarzystwa, jako wyraz szczególnych zasług dla mieszkańców Janowca.
- Członkowie honorowi nie opłacają składek członkowskich.
- Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego ale mają prawo uczestniczenia w pracach i imprezach organizowanych przez Towarzystwo, a z głosem doradczym także w Walnym Zebraniu Członków Towarzystwa.
§ 12
Członek zwyczajny ma prawo:
- Wybierać i być wybieranym do władz Towarzystwa.
- Współtworzenia programu działalności Towarzystwa, w tym zgłaszania wniosków dotyczących Towarzystwa oraz żądania informacji o działalności Zarządu i całej organizacji.
- Korzystania z majątku Towarzystwa na zasadach ustalonych przez Zarząd.
- Dobrowolnego wyboru pracy w jednym z zespołów problemowych.
- Nieskrępowanej oceny pracy Zarządu.
§ 13
- Członek zwyczajny ma obowiązek:
- Postępować zgodnie z zasadami koleżeństwa w stosunkach między członkami Towarzystwa.
- Przestrzegać postanowień Statutu oraz uchwał Walnego Zebrania i Zarządu Towarzystwa.
- Aktywnie uczestniczyć w realizacji celów Towarzystwa.
- Regularnie opłacać składki członkowskie.
- Na mocy uchwały Zarządu emeryci i renciści oraz młodzież szkolna mogą być zwolnieni częściowo lub całkowicie ze składek członkowskich.
§ 14
- Skreślenie z listy członków Towarzystwa następuje w wyniku:
- pisemnej rezygnacji złożonej na ręce Zarządu,
- wykluczenia przez Zarząd:
- za działalność sprzeczną ze Statutem i uchwałami Towarzystwa,
- za zaleganie z zapłatą składki członkowskiej przez trzy lata,
- śmierci członka oraz utraty osobowości prawnej przez osoby prawne.
- utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu.
- Uchwały Zarządu dotyczące spraw określonych w ust. 1 zapadają bezwzględną większością głosów.
- Przed podjęciem uchwały o skreśleniu osoba zainteresowana ma prawo do złożenia wyjaśnień na piśmie lub osobiście na posiedzeniu Zarządu.
- Od uchwał Zarządu w sprawie ustania członkostwa przysługuje członkom odwołanie do Walnego Zebrania Towarzystwa w terminie 30 dni od dnia doręczenia uchwały. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.
ROZDZIAŁ IV
Władze i struktura Towarzystwa
§ 15
Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zebranie Członków.
- Zarząd Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna.
§ 16
Walne Zebranie Członków:
- Walne Zebranie jest najwyższą władzą Towarzystwa.
- Do uczestnictwa w Walnym Zebraniu mają prawo wszyscy członkowie Towarzystwa:
- z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
- z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi oraz zaproszeni goście.
- Dla ważności Walnego Zebrania wymagana jest obecność co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Obrady zwołane w drugim terminie podanym w zawiadomieniu o Walnym Zebraniu są ważne bez względu na liczbę obecnych i odbywają się co najmniej pół godziny po pierwszym terminie.
§ 17
- Walne Zebranie może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd raz w roku nie później niż do 30 września. O terminie i miejscu Walnego Zebrania oraz proponowanym porządku obrad Zarząd powiadamia członków nie później niż na 14 dni przed jego terminem.
§ 18
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
- Uchwalenie programu działania Towarzystwa.
- Wybór Zarządu i jego prezesa oraz Komisji Rewizyjnej i jej przewodniczącego, rozpatrywanie sprawozdań z ich działalności oraz podejmowanie uchwał o udzieleniu absolutorium ustępującemu Zarządowi.
- Podejmowanie uchwał o zmianie Statutu lub nazwy Towarzystwa.
- Ustalanie wysokości składek członkowskich oraz wysokości wpisowego.
- Uchwalanie regulaminu wyborczego i innych regulaminów wewnętrznych Towarzystwa.
- Podejmowanie uchwał dotyczących wniosków zgłaszanych przez Zarząd, Komisję Rewizyjną oraz członków Towarzystwa w sprawach nie ujętych w Statucie.
- Ustanawianie i przyznawanie medali, wyróżnień, odznak i tytułów honorowych oraz dyplomów osobom fizycznym, prawnym lub instytucjom zasłużonym dla realizacji celów Towarzystwa.
- Podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członka honorowego.
- Podejmowanie uchwał w sprawach, w których statut nie określa właściwości władz Towarzystwa.
§ 19
- Nadzwyczajne Walne Zebranie może zostać zwoływane:
- Na mocy uchwały poprzedniego Walnego Zebrania,
- Z inicjatywy Zarządu,
- Na żądanie Komisji Rewizyjnej,
- Na pisemne żądanie przynajmniej 1/3 ogółu członków Towarzystwa uprawnionych do głosowania.
- Zawiadomienie o zwołaniu Nadzwyczajnego Walnego Zebrania powinno zawierać informację na czyje żądanie jest ono zwołane a porządek obrad powinien obejmować tylko te sprawy, dla których zostało zwołane.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie winno być zwołane nie później niż 30 dni od wpłynięcia żądania lub wniosku.
§ 20
- Walne Zebranie prowadzi przewodniczący wybrany przez to zebranie.
- Uchwały Walnego Zebrania zapadają bezwzględną większością głosów przy obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a bez względu na liczbę obecnych w terminie drugim.
- Głosowanie na Walnym Zebraniu jest jawne. Głosowanie tajne zarządza się na wniosek co najmniej 2/3 obecnych na zebraniu członków uprawnionych do głosowania. Wybory władz Towarzystwa są zawsze tajne.
§ 21
Zarząd Towarzystwa.
- Zarząd Towarzystwa składa się od 5 do 7 członków w tym prezesa, dwóch wiceprezesów, sekretarza, skarbnika oraz 2 członków Zarządu. Kadencja Zarządu jest wspólna i trwa 5 lat.
- Posiedzenie Zarządu zwołuje prezes raz na trzy miesiące.
- Gdy skład Zarządu ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji uzupełnienie składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie Zarządu. Takie zmiany w składzie Zarządu w czasie trwania kadencji muszą uzyskać akceptację najbliższego Walnego Zebrania.
- Udział przewodniczących zespołów problemowych i członków Komisji Rewizyjnej w zebraniu Zarządu, odbywa się na zasadzie prawa głosu doradczego i na zaproszenie Zarządu.
§ 22
- Do zakresu działania Zarządu należy:
- Kierowanie bieżącą działalnością Towarzystwa.
- Uchwalanie budżetu Towarzystwa.
- Powoływanie zespołów problemowych zgodnie z dobrowolnym wyborem (zgłoszeniem) członków.
- Podejmowanie decyzji o przynależności do innych stowarzyszeń i organizacji.
- Realizacja uchwał Walnego Zebrania.
- Przyjmowanie nowych członków.
- Rozpatrywanie skarg i zażaleń oraz nieporozumień i ewentualnych konfliktów, jakie pojawiają się wśród członków.
- Administrowanie majątkiem Towarzystwa.
- Zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę.
- Uchwały Zarządu zapadają bezwzględną większością głosów, przy obecności przynajmniej połowy członków, w głosowaniu jawnym.
- Do reprezentowania Towarzystwa i składania oświadczeń woli w tym w sprawach majątkowych uprawniony jest Prezes Zarządu samodzielnie lub dwóch innych członków Zarządu działających łącznie.
§ 23
Komisja Rewizyjna.
- Komisja Rewizyjna składa się z przewodniczącego oraz 2-4 członków. Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 5 lat.
- Do kompetencji Komisji należy:
- przeprowadzenie co najmniej raz w roku kontroli Zarządu z działalności statutowej i finansowej Towarzystwa oraz z realizacji Uchwał Walnego Zebrania,
- występowanie do Zarządu z wnioskami pokontrolnymi w celu uzyskania wyjaśnień,
- składanie sprawozdań Walnemu Zebraniu oraz wniosku o absolutorium dla Zarządu,
- udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
- Wszystkie uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności przynajmniej połowy członków, w głosowaniu jawnym.
- Komisja Rewizyjna działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Walne Zebranie Członków Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna w czasie trwania kadencji w razie uzasadnionej konieczności może uzupełnić swój skład. W razie gdy skład KR ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji poniżej wymaganego składu KR, uzupełnienie składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie KR. Zmiany w składzie Komisji Rewizyjnej w czasie trwania kadencji muszą uzyskać akceptację najbliższego Walnego Zebrania.
ROZDZIAŁ V.
Majątek Towarzystwa
§ 24
- Majątek Towarzystwa mogą stanowić:
- nieruchomości,
- ruchomości,
- fundusze.
- Majątek Towarzystwa powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej.
- Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
ROZDZIAŁ VI.
Zmiana Statutu i rozwiązanie Towarzystwa
§ 25
- Uchwałę w sprawie zmiany Statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.
- W razie podjęcia uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa, Walne Zebranie zadecyduje o przeznaczeniu jego majątku.
ROZDZIAŁ VII.
Postanowienia końcowe
§ 26
- W sprawach nieuregulowanych Statutem zastosowanie mają przepisy ustawy „Prawo o stowarzyszeniach”.
- W sprawach rejestrowych stosuje się przepisy ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym.
Jednolita treść Treść Statutu Towarzystwa na podstawie uchwały odnośnie zmiany Statutu Towarzystwa przyjętej przez Walne Zebranie Członków Towarzystwa Przyjaciół Janowca nad Wisłą w dniu 20.08.2022 r. i zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym.
STATUT DO POBRANIA /tekst jednolity/ –> Statut_TPJ