TOWARZYSTWA PRZYJACIÓŁ JANOWCA NAD WISŁĄ
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Stowarzyszenie nosi nazwę: „Towarzystwo Przyjaciół Janowca n. Wisłą”.
W dalszych postanowieniach Statutu nazwa będzie używana w skrócie – „Towarzystwo”. - Czas trwania Towarzystwa nie jest oznaczony.
§ 2
- Siedzibą Towarzystwa jest miejscowość Janowiec w powiecie puławskim województwa lubelskiego.
- Towarzystwo swoim działaniem obejmuje obszar Rzeczypospolitej Polskiej, kraje europejskie, USA i inne kraje.
- Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym celu działania.
§ 3
- Towarzystwo działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1939 r. „Prawo o stowarzyszeniach” /Dz.U. nr 20, poz. 104 z późniejszymi zmianami/ oraz niniejszego Statutu.
- Towarzystwo podlega obowiązkowemu wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego i z dniem wpisu do rejestru nabywa osobowość prawną.
§ 4
- Towarzystwo jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
- Towarzystwo samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
- Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.
§ 5
- Towarzystwo ma prawo używania pieczęci z napisem „Towarzystwo Przyjaciół Janowca n. Wisłą”, posiadania sztandaru, wydawania medali, odznak honorowych i dyplomów oraz przyznawania ich osobom fizycznym, prawnym i instytucjom zasłużonym w realizacji celów Towarzystwa.
- Ustanawianie wyróżnień i odznak honorowych oraz ich nadawanie należy do kompetencji Walnego Zebrania.
ROZDZIAŁ II
Cele i formy działania Towarzystwa
§ 6
Celem Towarzystwa jest:
- Rozwijanie etyczno-moralnych zasad współżycia społecznego.
- Zwalczanie patologii społecznych poprzez oddziaływanie na postawy i zachowania obywateli, a zwłaszcza nieletnich.
- Popieranie moralne osób szykanowanych za uzasadnioną krytykę.
- Popularyzowanie historii Janowca.
- Poznawanie i usystematyzowanie wiedzy na temat obrzędów ludowych, zwyczajów charakterystycznych dla Janowca i okolic.
- Zbieranie i przechowywanie dokumentów i materiałów związanych z przeszłością i teraźniejszością Janowca.
- Współdziałanie w organizacji życia kulturalnego i sportowego.
- Popularyzowanie i promowanie walorów turystycznych Janowca oraz miejscowych wyrobów rzemiosła ludowo – artystycznego i produktów przemysłowych.
- Kształtowanie wśród społeczeństwa właściwego stosunku do zabytków historii, miejsc pamięci narodowej i pomników przyrody oraz otaczania ich odpowiednią opieką i szacunkiem.
- Podejmowanie wysiłków w celu uczynienia ochrony środowiska naturalnego jednym z podstawowych obowiązków mieszkańców Janowca.
- Pozyskiwanie sponsorów i inwestorów, którzy chcieliby zainteresować się Janowcem.
- Kształtowanie przyjaznych postaw wobec ludzi innych kultur, religii i zachowań.
§ 7
Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
- Popularyzowanie folkloru nadwiślańskiego, organizowanie imprez artystycznych, festiwali, wystaw i konkursów oraz tworzenie miejscowych zespołów artystycznych i sportowych.
- Zebranie i usystematyzowanie wszystkich dotychczas opracowanych materiałów o Janowcu oraz dalsze kontynuowanie działalności wydawniczej w tym: folderów, pamiątek, pocztówek i informatorów o zaletach turystycznych Janowca.
- Zainteresowanie historią Janowca pracowników naukowych uczelni i placówek naukowych.
- Organizowanie popularnych prelekcji oraz spotkań (rozmów) przedstawicieli Towarzystwa, władz porządku publicznego, administracji państwowej i samorządowej na tematy interesujące mieszkańców Janowca.
- Podejmowanie działań umożliwiających zdobywanie środków finansowych na realizację zadań Towarzystwa.
- Oddziaływanie na przedsiębiorstwa i instytucje, aby podejmowały działalność inwestycyjną i handlową na terenie gminy Janowiec.
ROZDZIAŁ III
§ 8
Członkowie Towarzystwa dzielą się na : zwyczajnych, wspierających, honorowych.
§ 9
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być obywatel Rzeczypospolitej Polskiej lub innego państwa, mieszkający w Polsce lub za granicą, mający pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiony praw publicznych.
- Małoletni może być członkiem Towarzystwa na warunkach określonych w art. 3 ustawy „Prawo o stowarzyszeniach”.
§ 10
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna bez względu na jej miejsce zamieszkania w kraju lub za granicą, która za swą zgodą zostanie przyjęta do Towarzystwa i zadeklaruje materialne i społeczne poparcie dla realizacji jego celów. Członków wspierających przyjmuje Zarząd Towarzystwa.
- Członek wspierający opłaca składkę członkowską w zadeklarowanej przez siebie wysokości.
§ 11
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna bez względu na jej miejsce zamieszkania, której za jej zgodą godność tę nada Walne Zebranie Towarzystwa, jako wyraz szczególnych zasług dla mieszkańców Janowca.
- Członkowie honorowi nie opłacają wpisowego i składek członkowskich.
- Członkowie wspierający i honorowi mają prawo uczestniczenia w pracach i imprezach organizowanych przez Towarzystwo, a z głosem doradczym także w Walnym Zebraniu Członków Towarzystwa.
§ 12
Członek zwyczajny ma prawo:
- Wybierać i być wybieranym do władz Towarzystwa.
- Współtworzenia programu działalności Towarzystwa, w tym zgłaszania wniosków dotyczących Towarzystwa oraz żądać interesujących go informacji o działalności Zarządu i całej organizacji.
- Korzystania z majątku Towarzystwa na zasadach ustalonych przez Zarząd.
- Dobrowolnego wyboru pracy w jednym z zespołów problemowych.
- Nieskrępowanej oceny pracy Zarządu.
§ 13
Członek zwyczajny ma obowiązek:
- Postępować zgodnie z zasadami koleżeństwa w stosunkach między członkami Towarzystwa i nie naruszać solidarności organizacyjnej.
- Przestrzegać postanowień Statutu oraz uchwał Walnego Zebrania i Zarządu Towarzystwa.
- Aktywnie uczestniczyć w realizacji celów Towarzystwa.
- Regularnie opłacać składki członkowskie.
- Na mocy uchwały Zarządu emeryci i renciści oraz młodzież szkolna mogą być zwolnieni częściowo lub całkowicie z opłat członkowskich.
§ 14
- Skreślenie z listy członków Towarzystwa następuje w wyniku:
1) pisemnej rezygnacji złożonej na ręce Zarządu,
2) wykluczenia przez Zarząd:
a) za działalność sprzeczną ze Statutem i uchwałami Towarzystwa,
b) za zaleganie z zapłatą składki członkowskiej przez trzy lata,
3) śmierci członka. - Uchwały Zarządu dotyczące spraw określonych w ust. 1 zapadają bezwzględną większością głosów.
- Przed podjęciem uchwały o skreśleniu osoba zainteresowana ma prawo do złożenia wyjaśnień na piśmie lub osobiście na posiedzeniu Zarządu.
- Od uchwał Zarządu w sprawie ustania członkostwa przysługuje członkom odwołanie do Walnego Zebrania Towarzystwa w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o skreśleniu z listy członków Towarzystwa.
ROZDZIAŁ IV
Władze i struktura Towarzystwa
§ 15
Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zebranie Członków.
- Zarząd Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna.
§ 16
Walne Zebranie Członków:
Walne Zebranie jest najwyższą władzą Towarzystwa.
Do uczestnictwa w Walnym Zebraniu mają prawo wszyscy członkowie Towarzystwa.
Walne Zebranie może być zwyczajne i nadzwyczajne.
Do ważności Walnego Zebrania potrzebna jest co najmniej połowa członków posiadających czynne i bierne prawo wyborcze.
Obrady zwołane w drugim terminie podanym w zawiadomieniu o walnym zebraniu są prawomocne bez względu na liczbę obecnych i odbywają się co najmniej pół godziny po pierwszym terminie.
§ 17
Zwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd raz w roku nie później niż do 30 września następnego roku.
O terminie i miejscu Walnego Zebrania oraz proponowanym porządku obrad Zarząd powiadamia członków w terminie 14 dni przed jego odbyciem.
§ 18
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
- Uchwalenie programu działania Towarzystwa.
- Wybór Zarządu i jego prezesa oraz Komisji Rewizyjnej i jej przewodniczącego, rozpatrywanie sprawozdań z ich działalności oraz podejmowanie uchwał o udzieleniu absolutorium ustępującemu Zarządowi.
- Podejmowanie uchwał o zmianie Statutu lub nazwy Towarzystwa.
- Ustalanie wysokości składek członkowskich oraz wysokości wpisowego.
- Uchwalanie regulaminu wyborczego i innych regulaminów wewnętrznych Towarzystwa.
- Podejmowanie uchwał dotyczących wniosków zgłaszanych przez Zarząd, Komisję Rewizyjną oraz członków Towarzystwa w sprawach nie ujętych w Statucie.
- Rozstrzyganie o sprawach, do których rozwiązania nie upoważnia Statut odpowiednich organów Towarzystwa.
§ 19
Nadzwyczajne Walne Zebranie winno być zwoływane:
a) na mocy uchwały poprzedniego Walnego zebrania,
b) z inicjatywy Zarządu,
c) na żądanie Komisji Rewizyjnej,
d) na pisemne żądanie przynajmniej 1/3 ogółu członków Towarzystwa uprawnionych do głosowania.
Zawiadomienie o zwołaniu Nadzwyczajnego Walnego Zebrania winno zawierać informację na czyje żądanie jest ono zwołane i załatwiać tylko te sprawy, dla których zostało zwołane.
Nadzwyczajne Walne Zebranie winno być zwołane nie później niż 30 dni od wpłynięcia żądania lub wniosku.
§ 20
Walne Zebranie prowadzi przewodniczący wybrany przez to zebranie.
Uchwały Walnego Zebrania zapadają bezwzględną większością uprawnionych do głosowania.
Zmiany Statutu, rozwiązanie lub likwidacja Towarzystwa wymagają większości 2/3 głosów obecnych na Walnym Zebraniu.
Głosowanie na Walnym Zebraniu jest jawne pod warunkiem, że 2/3 obecnych na zebraniu członków wyraża taką wolę. Wybory władz Towarzystwa są tajne.
§ 21
Zarząd Towarzystwa.
- Zarząd Towarzystwa składa się z: prezesa, dwóch wiceprezesów, sekretarza, skarbnika oraz 2-10 członków. Kadencja Zarządu trwa 3 lata. O ilości członków Zarządu każdorazowo decyduje Walne Zebranie.
- Zarząd działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Walne Zebranie.
- Posiedzenie Zarządu zwołuje prezes raz na trzy miesiące.
- Zarząd w czasie trwania kadencji w razie uzasadnionej konieczności może uzupełnić swój skład. Zmiany w składzie Zarządu w czasie trwania kadencji muszą uzyskać akceptację najbliższego Walnego Zebrania.
- Udział w zebraniu Zarządu, przewodniczących zespołów problemowych i członków Komisji Rewizyjnej odbywa się na zasadzie prawa głosu doradczego.
§ 22
Do zakresu działania Zarządu należy:
- Reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz przez prezesa, dwóch wiceprezesów, sekretarza, skarbnika.
- Kierowanie bieżącą działalnością Towarzystwa.
- Uchwalanie budżetu Towarzystwa.
- Powoływanie zespołów problemowych zgodnie z dobrowolnym wyborem (zgłoszeniem) członków.
- Podejmowanie decyzji o przynależności do innych stowarzyszeń i organizacji.
- Realizacja uchwał Walnego Zebrania.
- Przyjmowanie nowych członków.
- Rozpatrywanie skarg i zażaleń oraz nieporozumień i ewentualnych konfliktów, jakie pojawiają się wśród członków.
- Administrowanie majątkiem Towarzystwa.
- Zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę.
Uchwały Zarządu zapadają bezwzględną większością głosów jego członków oddanych w głosowaniu jawnym.
§ 23
Komisja Rewizyjna.
- Komisja Rewizyjna składa się z przewodniczącego oraz 2-4 członków.
Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 3 lata. - Do kompetencji Komisji należy:
a) przeprowadzenie co najmniej raz w roku kontroli Zarządu z działalności statutowej i finansowej
Towarzystwa oraz realizacji Uchwał Walnego Zebrania,
b) występowanie do Zarządu z wnioskami pokontrolnymi w celu uzyskania wyjaśnień,
c) składanie sprawozdań Walnemu Zebraniu oraz wniosku o absolutorium dla Zarządu,
d) Udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym. - Wszystkie uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów oddanych w głosowaniu jawnym.
- Komisja Rewizyjna działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Walne Zebranie Członków Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna w czasie trwania kadencji w razie uzasadnionej konieczności w porozumieniu z Zarządem może uzupełnić swój skład. Zmiany w składzie Komisji Rewizyjnej w czasie trwania
kadencji muszą uzyskać akceptację najbliższego Walnego Zebrania.
ROZDZIAŁ V
Majątek Towarzystwa
§ 24
- Majątek Towarzystwa mogą stanowić:
a) nieruchomości,
b) ruchomości,
c) fundusze. - Majątek Towarzystwa powstaje z: wpisowego, składek, działalności statutowej, darowizn, spadków, dotacji, wydawnictw, imprez, usług, dochodów z nieruchomości, ruchomości i ofiarności publicznej.
- Pisemne zobowiązania majątkowe Towarzystwa wymagają podpisów prezesa lub jego zastępców oraz skarbnika.
- Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi w tych sprawach przepisami.
ROZDZIAŁ VI
Zmiana Statutu i rozwiązanie Towarzystwa
§ 25
- Zmiana Statutu, nazwy Towarzystwa oraz jego rozwiązanie wymagają uchwały Walnego Zebrania podjętej większością 2/3 głosów w obecności ponad połowy osób uprawnionych do głosowania.
- W razie podjęcia uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa, Walne Zebranie zadecyduje o przeznaczeniu jego majątku.
ROZDZIAŁ VII
Postanowienia końcowe
§ 26
- W sprawach nie uregulowanych Statutem zastosowanie mają przepisy ustawy „Prawo o stowarzyszeniach”.
- W sprawach rejestrowych stosuje się przepisy ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym.
§ 27
Zmiana Statutu następuje w trybie obowiązującym przy jego uchwalaniu.
Zmiana Statutu wywołuje skutki prawne od dnia wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
STATUT DO POBRANIA –> Statut_TPJ